Ethics, power and university

Some considerations for the incorporation of ethical reflections to the analysis of power in the university

Authors

  • Jesús Arturo Navarro Ramos Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202137221

Keywords:

ethics, political power, organizational structure, university

Abstract

This paper discusses the concept of power in the university and its possibility of analysis from the perspective of ethics. The central argument points out that power is a differentiated issue and that its exercise in the university is mediated by the ethical dimension and the participation of the academic community in the direction of the institution; to conclude by proposing four conditions so that ethics can participate in the analysis of power in the university. This incorporation recognizes the structural configurations of the university and the need for agreements based on the construction of overlapping consensus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camps, V. (2009). Paradigmas de la ética. En C. Gómez y J. Muguerza (eds.), La aventura de la moralidad (pp. 55-128). Alianza Editorial.

Coronilla, R. y Del Castillo, A. (2003). El cambio organizacional: enfoques, conceptos y controversias. En D. Arellano, E. Cabrero y A. del Castillo (coords.), Reformando el gobierno: una visión organizacional del campo. Porrúa.

Crozier, M. y Friedberg, E. (1990). El actor y el sistema. Las restricciones de la acción colectiva. Alianza Editorial Mexicana.

Gómez, C. y Muguerza, J. (2009). La aventura de la moralidad. Paradigmas, fronteras y problemas de la ética. Alianza Editorial.

Hallak, J. (2001). Globalización, derechos humanos y educación. UNESCO.

Ibarra, E. (1999). La universidad hoy: ordenamiento institucional, profesionalización académica y reivindicación de subjetividades. En V. Rosario (coord.), La universidad en México: Retos y transformaciones. Universidad de Guadalajara.

López, F. (2008, julio). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliacao, Campinas, Sorocaba SP, 13(2), pp. 267-291. https://www.scielo.br/j/aval/a/PjNtFpjfNPTFDsD83MZj3Qp/?format=pdf&lang=es.

Mintzberg, H. (2004). Diseño de organizaciones eficientes (2.a ed.). El Ateneo.

Olaskoaga, J., Marúm, E., Rosario, V. y Pérez, D. (2013). Universidades en movimiento. El debate acerca de la gestión de la calidad y las actitudes del profesorado ante las transformaciones universitarias (Vol. 029). ANUIES.

Rawls, J. (1995). Liberalismo político. Fondo de Cultura Económica.

Rosario, V. (2004, febrero). Discurso y poder en la universidad pública mexicana: algunos elementos de carácter conceptual y metodológico para su estudio. Universidad Autónoma de Coahuila.

Rosario, V. y Alvarado, M. (s. f.). La gestión en la Universidad de Guadalajara: el caso de dos centros universitarios. www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_13/ponencias/1863-F.pdf.

Published

2021-12-06

How to Cite

Navarro Ramos, J. A. (2021). Ethics, power and university: Some considerations for the incorporation of ethical reflections to the analysis of power in the university. Entretextos, 13(37), 1–12. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202137221