Music education in times of pandemic and post-pandemic

The case of the music school of León

Authors

  • Eduardo Toledo Muñoz Universidad de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202339528

Keywords:

musical education, virtuality, pandemic, post-pandemic, educational strategies

Abstract

In 2020, the National Education System was put to the test, since at the end of March classes were suspended to make way for virtual education, due to the contingency measures that were applied. In the following months, a total closure, or confinement, was carried out in order to reduce social interactions to prevent the transmission of COVID-19. In this sense, in the educational field, neither teachers nor students were prepared for this new scenario and its implications, which led to radical changes in the way of adapting thematic content to virtual classrooms. In this sense, the purpose of this paper is to reflect on how the teaching/learning processes were carried out in the pandemic and post-pandemic contexts at the León School of Music. The methodologies applied are documentary and qualitative, based mainly on semi-structured interviews applied to directors and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v46n3/0718-0705-estped-46-03-213.pdf.

Arte BíoBío. (2021, 21 de mayo). La educación artística en tiempos de pandemia: desafíos, oportunidades y experiencias educativas [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8tG-Tpi9-OM&t=3278s.

Barrios, T. y Barrios, L. (2021). Los procesos de evaluación del aprendizaje en tiempos de pandemia. La percepción del profesorado del Colegio Las Condes de Santiago de Chile. En S. Olmos-Migueláñez, F. J. Frutos-Esteban, F. J. García-Peñalvo, M. J. Rodríguez-Conde, A. R. Bartolomé y J. Salinas. (eds.), Libros de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (pp. 132-134). Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/147495/IRED21.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Carbajal-Vaca, S. I. (2021, enero 5). Nuevas sonoridades en la educación musical: Voces universitarias ante la pandemia COVID-19. MAGOTZI Boletín Científico de Artes del IA, 9(17), 17-25. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ia/article/view/6188/7707.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (2019). Artículo 3. Diario Oficial de la Federación. https://www.scjn.gob.mx/sites/default/files/pagina/documentos/2019-05/CPEUM_15052019.pdf.

Gómez-Arteta, I. y Escobar-Mamani, F. (2021, 15 de marzo). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. Scielo Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1996.

Lozano Chagua, L., Lozano Chagua, S. y Robledo Galeas, R. (2020). Desempleo en tiempo de covid-19: efectos socioeconómicos en el entorno familiar. Journal of science and research, 5(4), 1-11. https://doi.org/10.5281/zenodo.4110532.

Martínez Rico, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, 35, 1-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200004&lng=es&tlng=es.

Nogueira de Morais Bicalho, R., Engel, A., Coll, C. y Lopes de Oliveira, M. C. (2021). Experiencias docentes sobre los usos de las TIC en la enseñanza remota: retos y fortalezas hacia al escenario post-pandemia. En S. Olmos-Migueláñez, F. J. Frutos-Esteban, F. J. García-Peñalvo, M. J. Rodríguez-Conde, A. R. Bartolomé y J. Salinas. (eds.), Libros de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (pp. 27-28). Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/147495/IRED21.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Ocaña Vallecillo, K. d. S. y Fueyo Gutiérrez, A. (2021). Analizar la experiencia digital a través de la autoetnografía. Una propuesta didáctica para formar en el uso educativo de las tecnologías en la era post-covid. En S. Olmos-Migueláñez, F. J. Frutos-Esteban, F. J. García-Peñalvo, M. J. Rodríguez-Conde, A. R. Bartolomé y J. Salinas. (eds.), Libros de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (pp. 58-59). Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/147495/IRED21.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Sancho, L., Olmos-Migueláñez, S., Rodríguez-Conde, M. J. y Torrecilla-Sánchez, E. M. (2021). La relación familia-escuela en la época post-pandemia COVID-19. En S. Olmos-Migueláñez, F. J. Frutos-Esteban, F. J. García-Peñalvo, M. J. Rodríguez-Conde, A. R. Bartolomé y J. Salinas. (eds.), Libros de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (pp. 143-144). Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/147495/IRED21.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Published

2023-11-10

How to Cite

Toledo Muñoz, E. (2023). Music education in times of pandemic and post-pandemic: The case of the music school of León. Entretextos, 15(39), 1–15. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202339528