Whiteness and superiority

To what extent did the normalization of whiteness, as a symbolic sign of superiority, contributed to an erroneous interpretation of the film Roma?

Authors

  • Manuel Emiliano Ayala Gallegos Universidad Iberoamericana León

DOI:

https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.20203474

Keywords:

Roma, Žižek, whiteness, ideological state apparatuses, discrimination

Abstract

After the premiere of the movie Roma, directed and written by Alfonso Cuarón, the Slovenian philosopher Slavoj Žižek stated that the film’s predominant perception was based on a misreading. The assertion of the State reproduces the symbolic sign of whiteness, if true, can be explained from the following hypothesis: the ideological apparatuses of the State reproduce the symbolic sign of whiteness. Therefore, this article aims, through an analysis of the functioning of classism and racism as dominant ideologies, to illustrate the cultural and historical conditions that allowed the emergence of an interpretation that reproduces the mechanisms of discrimination and asymmetry in Mexican society; it is also intended to study, from a semiotic perspective, the link between the

northwestern European features norocidential European traits of the colloquially-called “white” race, with the notion of superiority to understand the constitution of the sign of whiteness and the impact it has had on social mobility, as well as on employment opportunities in Mexico. The purpose, then, is to apprehend the extent to which the normalization of whiteness, as a symbolic sign of superiority, contributed to asymmetry and discriminatory interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, R. (2011). Social and Political Consequences of Stereotypes Related to Racial Phenotypes in Mexico. Ciudad de México: CIDE. Recuperado el 2 de septiembre de 2019, de https://drive.google.com/file/d/0BzRvGuy3lcMQY0gxd0RmRjJ1dzg/view.

Althusser, L. (2014). On the reproduction of capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. Londres: Verso.

Barthes, R. (2016). Mitologías. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Campos, R. (2015). Promoviendo la Movilidad Social en México. Informe de Movilidad Social 2015. Ciudad de México: El Colegio de México. Recuperado el 13 de septiembre de 2019, de https://movilidadsocial.colmex.mx/images/promoviendo-la-movilidad-rc.pdf.

Echeverría, B. (2007). Imágenes de la ‘blanquitud’. En Echeverría, B., Lizarazo, D., Lazo, P. (Eds.), Sociedades icónicas. Historia, ideología y cultura en la imagen (pp. 15-32). Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Fomperosa, M. (29 de enero de 2019). ¿La piel de Yalitza fue blanqueada por Lenovo? Milenio. Recuperado 20 de septiembre de 2019, de https://www.milenio.com/estilo/yalitza-aparicio-lenovo-polemica-blanqueamiento-digital.

Hall, S. (1991). Encoding/Decoding. En Hall, S., Hobson, D., Lowe, A., y Willis, P. (Eds.), Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79 (Cultural Studies Birmingham) (pp. 117-127) Nueva York: Routledge.

INEGI. (2018). Encuesta Nacional sobre Discriminación (ENADIS) 2017. Ciudad de México: INEGI. Recuperado el 21 de septiembre de 2019, de http://www.beta.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2018/EstSociodemo/ENADIS2017_08.pdf.

Limón, M. (15 de febrero de 2018). Las razones del racismo en la publicidad. Chilango. Recuperado el 20 de septiembre de 2019, de https://www.chilango.com/ciudad/racismo-en-la-publicidad/.

Monroy-Gómez-Franco, L. Á. (20 de junio de 2017). ¿Importa el color de piel en México? Nexos. Recuperado el 20 de septiembre de 2019, de https://economia.nexos.com.mx/?p=397.

O’Gorman, E. (1995). La invención de América: investigación acerca de la estructura histórica del nuevo mundo y del sentido de su devenir. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Peirce, C. S., Hartshorne, C., Weiss, P., y Burks, A. W. (1965). Collected papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press.

Žižek, S. (2019). Slavoj Žižek: Roma is being celebrated for all the wrong reasons. Spectator. Recuperado el 23 de septiembre de 2019 de, https://spectator.us/slavoj-zizek-roma-celebrated/.

Published

2020-04-10

How to Cite

Ayala Gallegos, M. E. (2020). Whiteness and superiority: To what extent did the normalization of whiteness, as a symbolic sign of superiority, contributed to an erroneous interpretation of the film Roma?. Entretextos, 12(34), 1–6. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.20203474