Coping strategies in hybrid education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202440701

Keywords:

university hybrid education, coping strategies, teaching strategies, hybrid modality

Abstract

The COVID-19 pandemic forced universities to suddenly change their teaching dynamics. This brought an important transformation in education that calls for a thorough analysis. This research focuses on university teaching practice during the transition phase between online and face-to-face learning, on changes in the way of learning and teaching, and the implementation of different technology tools which occupied a leading role in the learning process.

A qualitative methodology is used with discussion groups to know the perceptions of a sample of teachers who taught classes in the hybrid modality. Stressful situations associated with the simultaneous attention of face-to-face and virtual students were identified. Against this background, 12 groups of coping strategies used by teachers to develop their courses were identified. The most used strategies have to do with student mobilization and motivation, and the need for technological alternatives against the failure of the available resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdrasheva, D., Escribens, M., Sabzalieva, E., Vieira do Nascimento, D. y Yerovi, C. (2022). ¿Reanudación o reforma?: Seguimiento al impacto global de la pandemia por COVID-19 en la educación superior tras dos años de disrupción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382402.

Álvarez-Cano, A.M., Bonilla-Ariza, J.B. y Perea-Castillo, M. (2021). Factores psicoambientales que afectan el aprendizaje de los estudiantes universitarios durante el confinamiento obligatorio por COVID-19. 593 Digital Publisher CEIT, 6(5), 140-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8143662.

Anaya-Durand, A. y Anaya-Huertas, C. (2010). ¿Motivar para aprobar o para aprender? Estrategias de motivación del aprendizaje para los estudiantes. Tecnología, Ciencia, Educación, 25(1), 5-14. https://www.redalyc.org/pdf/482/48215094002.pdf.

Area, M. y Adell, J. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (coord.), Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Ediciones Aljibe. https://blogs.fcecon.unr.edu.ar/asesoriapedagogica/wp-content/uploads/sites/3/2020/03/e-learning.pdf.

Atkinson, T. y Claxton, G. (2002). El profesor intuitivo. Octaedro.

Christensen C., Horn, M. y Staker, H. (2013). Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute. https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2014/06/Is-K-12-blended-learning-disruptive.pdf.

Clark, C. y Peterson, P. (1990). Procesos de pensamiento de los docentes. En M. Wittrock (ed.), La investigación de la enseñanza, III. Profesores y alumnos (pp. 443-539). Paidós.

Clandinin, J. y Connelly, M. (1998). Stories to live by: narrative understandings of school reform, Curriculum Inquiry, 28(2), 149-164. https://www.jstor.org/stable/1180132.

Gallardo-Contreras, N.E., Nocetti de la Barra, A.V. y Muñoz-Soto, M.C. (2023). Autoeficacia en las prácticas pedagógicas de docentes en formación durante la pandemia. Revista Educación y Ciudad, 44. https://doi.org/10.36737/01230425.n44.2023.2778.

García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.19683.

García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28080.

Greenglass, E. y Fiksenbaum, L. (2009). Proactive coping, positive affect, and well-being. European Psychologist, 14(1), 29-39. https://doi.org/10.1027/1016-9040.14.1.29.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020, 27 de marzo). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.

Human Rights Watch. (2021, 17 de mayo). El grave impacto de la pandemia en la educación mundial. https://www.hrw.org/es/news/2021/05/16/el-grave-impacto-de-la-pandemia-en-la-educacion-mundial.

IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf.

Lazarus, R. (1993). Coping theory and research: past, present and future. Psychosomatic Medicine, 55, 234-247. doi: 10.1097/00006842-199305000-00002.

López Ruiz, J.I. (1999). Conocimiento docente y práctica educativa. Ediciones Aljibe.

Lozano-Rodriguez, A., Tapia-Ruelas, C.S. y Pizá-Gutiérrez, R.I. (2020). Tendencias educativas mediadas por tecnología: hacia nuevas competencias para la enseñanza universitaria. En R. García-López, J. Angulo, A. Lozano y M. Mercado (eds.), Investigaciones sobre ambientes mediados por tecnología (pp. 321-337). CONACyT. https://www.researchgate.net/publication/340879009_Investigaciones_sobre_ambientes_educativos_mediados_por_tecnologia.

Mazzeo, N., Diosques, G. y Langer, E.D. (2022). Ser docente y hacer escuela en tiempos de pandemia desde los discursos profesorales. Revista del IICE, 51, 81-96. http://doi.org/10.34096/iice.n51.10672.

Marrero, J. (1988). Teorías implícitas y planificación del profesor [tesis de doctorado no publicada, Universidad de la Laguna]. España.

Montoya, P. y Nocetti, A. (2022). Enseñanza online y práctica reflexiva del profesorado durante la pandemia en la provincia de Concepción. Revista Realidad Educativa, 2(1), 7-38. https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.197.

Oloriz, M., Ferrero, E. y Fernández, J. (2022). El aprendizaje activo y la bimodalidad como estrategias para mejorar el desempeño académico [conferencia]. VII Congreso Internacional y XVIII Nacional de Investigación y Servicio, Universidad Autónoma de Chapingo, México. https://www.researchgate.net/publication/366589930_EL_APRENDIZAJE_ACTIVO_Y_LA_BIMODALIDAD_COMO_ESTRATEGIAS_PARA_MEJORAR_EL_DESEMPENO_ACADEMICO.

Organización Mundial de la Salud. (2023, 5 de mayo). Declaración acerca de la decimoquinta reunión del Comité de Emergencias del Reglamento Sanitario Internacional (2005) sobre la pandemia de enfermedad por coronavirus (COVID-19) [comunicado de prensa]. https://www.who.int/es/news/item/05-05-2023-statement-on-the-fifteenth-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-coronavirus-disease-(covid-19)-pandemic.

Perrenoud, P. (2006). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Editorial Graó.

Perrenoud, P. (2010). Construir competencias desde la escuela. J. C. Sáez Editor.

Piña, J. M., Furlán, A. y Sañudo, L. (2003). La investigación educativa en México 1992-2002. Vol. 2: Acciones, actores y prácticas educativas. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. https://www.comie.org.mx/doc/portal/publicaciones/ec2002/ec2002_v02.pdf.

Prince Torres, A.C. (2021). Aulas híbridas: Escenarios para transformación educativa dentro de la nueva normalidad. Podium,39, 103-120. doi:10.31095/podium.2021.39.7.

Rendón-Gil, J.G., Angulo-Armenta, J., Torres-Gastelú, C.A. y Barreras-Mendívil, R. (2020). Experiencias expresadas por profesores universitarios sobre la competencia digital docente: un estudio de caso. En R. García-López, J. Angulo, A. Lozano y M. Mercado (eds.), Investigaciones sobre ambientes mediados por tecnología (pp. 97-114). CONACyT. https://www.researchgate.net/publication/340879009_Investigaciones_sobre_ambientes_educativos_mediados_por_tecnologia.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Tejedor, S. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 19-40. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466.

The World Bank, UNESCO y UNICEF. (2021). The State of the Global Education Crisis: A Path to Recovery. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/416991638768297704/the-state-of-the-global-education-crisis-a-path-to-recovery.

Vázquez, C., Crespo, M. y Ring, J.M. (2003). Estrategias de afrontamiento. En A. Bulbena, G.E. Berrios y P. Fernández (eds.), Medición clínica en psiquiatría y psicología (pp. 425-435). Masson.

Woods, P. (1998). Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografía en la educación. Paidós.

Published

2024-09-20

How to Cite

Cuevas de la Garza, S., Sánchez Cabañas, M. E., & Martínez Martín, L. S. . (2024). Coping strategies in hybrid education. Entretextos, 16(40), 1–26. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202440701