Implementation of Open Science practices by scientific journals indexed by the Mexican National Council of Science and Technology

Authors

  • Javier de la Fuente Hernández Escuela Nacional de Estudios Superiores Unidad León
  • Adriana Martínez Martínez Escuela Nacional de Estudios Superiores Unidad León
  • Ariadna Cervera Gómez Escuela Nacional de Estudios Superiores Unidad León
  • Gabriel Enrique Guzmán Díaz de León Universidad Tecnológica de León

DOI:

https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202238374

Keywords:

open science, scientific journal, visibility, digitalization

Abstract

The purpose of this contribution is to explore which practices of the movement known as Open Science are being implemented by some scientific journals in Mexico. In or der to do so, in February 2020, an exploratory and descriptive analysis of the database of Conacyt (The Mexican National Council for Science and Technology) known as Classification System for Mexican Journals of Science and Technology was carried out. Results show that the implementation of these kind of practices is incipient, even though the benefits in terms of journal visibility and validity of published knowledge can be significant. One of the reasons for this incipient implementation includes the conflict of interest in open evaluation and the biases of publishing non-evaluated knowledge. The challenge for scientific journals is to evolve and adapt to the changes which digitization is bringing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anglada, Ll. y Abadal, E. (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, 12, 292-298. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/thinkepi.2018.43

Arza, V., Fressoli, M. y López, E. (2017). Ciencia abierta en Argentina: un mapeo de experiencias actuales. Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(55), 78-114. https://www.redalyc.org/pdf/145/14553608004.pdf

David, P. A. y Foray, D. (2002). Fundamentos económicos de la sociedad del conocimiento. Comercio Exterior, 52(6), 472-490. http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/23/2/RCE.pdf

European Commission. (2016). Open innovation, open science, open to the world -a vision for Europe. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3213b335-1cbc-11e6-ba9a-01aa75ed71a1

Foray, D. (2004). Economics of Knowledge. The MIT Press.

Foster. (s. f.). What is Open Science? https://www.fosteropenscience.eu/node/2326

Fressoli, M. y Arza, V. (2018). Los desafíos que enfrentan las prácticas de ciencia abierta. Tecknokultura, 15(2), 429-448. http://dx.doi.org/10.5209/TEKN.60616

Godin, B. (2006). The Knowledge-Based Economy: Conceptual Framework or Buzzword? Journal of Technology Transfer, 31, 17-30. https://doi.org/10.1007/s10961-005-5010-x

Nassi, L. (2017, enero). Aumenta la adopción de evaluación por pares abierta. SciELO en Perspectiva. https://blog.scielo.org/es/2017/01/10/aumenta-la-adopcion-de-evaluacion-por-pares-abierta/#.Xla7fZNKhmA

Ochoa, H. (2004). Visibilidad: El reto de las Revistas Científicas Latinoamericanas. Opción, 20(43), 162-168. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-15872004000100012&lng=es&tlng=es.

Packer, A. y Santos, S. (2019a, agosto). Ciencia abierta y el nuevo modus operandi de comunicar la investigación – Parte I. SciELO en Perspectiva. https://blog.scielo.org/es/2019/08/01/ciencia-abierta-y-el-nuevo-modus-operandi-de-comunicar-la-investigacion-parte-i/#.XlbGxi3mH-Y

Packer, A. y Santos, S. (2019b, agosto). Ciencia abierta y el nuevo modus operandi de comunicar la investigación – Parte II. SciELO en Perspectiva. https://blog.scielo.org/es/2019/08/01/ciencia-abierta-y-el-nuevo-modus-operandi-de-comunicar-la-investigacion-parte-ii/#.XlbI-i3mH-Y

Pérez, C. (2015). La publicación continua frente a la publicación periódica. Otra vuelta de tuerca en la edición de las revistas científicas en internet. Revista Española de Salud Pública, 89(6), 533-536. http://dx.doi.org/10.4321/S1135-57272015000600001

Quirós, F. (2018). La publicación continua y la publicación preliminar: modalidades de publicación electrónica en pensar en movimiento. Pensar en movimiento, Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 16(1), 1-4. https://www.scielo.sa.cr/pdf/pem/v16n1/1409-0724-pem-16-01-e33609.pdf

RIN/NESTA. (2010). Open to All? Case studies of openness in research: A joint RIN/NESTA report. http://www.rin.ac.uk/system/files/attachments/NESTA-RIN_Open_Science_V01_0.pdf

Spinak, E. (2016, noviembre). ¿Qué es este asunto de los preprints? SciELO en Perspectiva. https://blog.scielo.org/es/2016/11/22/que-es-este-asunto-de-los-preprints/

Stern, N., Guédon, J. C. y Jensen, T. W. (2015). Crystals of Knowledge Production. An Intercontinental Conversation about Open Science and the Humanities. Nordic Perspectives on Open Science, 1, 1-24. http://dx.doi.org/10.7557/11.3619

Universidad de Deusto. (s. f.). Índices de impacto: Cuartiles. Biblioguías. https://biblioguias.biblioteca.deusto.es/c.php?-g=155487&p=1114311

Vessuri, H. (2018). El paper y las revistas científicas ¿tienen futuro? SciELO en Perspectiva. https://blog.scielo.org/es/2018/08/20/el-paper-y-las-revistas-cientificas-tienen-futuro

Vessuri, H., Burgos, A. y Bocco, G. (2012). Vinculación ciencia-sociedad: la participación del investigador. En A. Martínez, R. De Gortari, H. Vessuri y A. Vega (coords.), Apropiación social del conocimiento y aprendizaje: una mirada crítica desde diferentes ámbitos (pp. 67-93). Plaza y Valdés.

Published

2022-08-12

How to Cite

de la Fuente Hernández, J. ., Martínez Martínez, A., Cervera Gómez, A. ., & Guzmán Díaz de León, G. E. . (2022). Implementation of Open Science practices by scientific journals indexed by the Mexican National Council of Science and Technology. Entretextos, 14(38), 1–11. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202238374